In deze serie artikelen beantwoorden we de meest gestelde vragen over AOV Bouw. AOV Bouw is een betaalbaar alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, voor en door zzp’ers in de bouw. Het unieke aan AOV Bouw is dat iedereen welkom is: ongeacht leeftijd, ziektegeschiedenis of inkomen.
Deelnemers aan AOV Bouw betalen elke maand €150 of €350 aan inleg, en €25 administratiekosten. Wat gebeurt er precies met dit geld, en waarom worden de administratiekosten apart berekend?
Schenkingen
In het kort werkt AOV Bouw als volgt: elke deelnemer betaalt maandelijks een bedrag, dat in de pot gaat. Wie zich ziek meldt, krijg een maandelijkse schenking uit deze pot. Zo steunen de deelnemers samen hun zieke collega’s.
Uitkeringsduur | Inleg | Schenking bij ziekte |
2 jaar | €150 | €2150 |
5 jaar | €350 | €2350 |
Deelnemers kunnen kiezen uit twee varianten: de 2-jaars en de 5-jaars variant. Bij beide varianten hou je per maand €2000 over als je ziek bent. De schenking is hoger, omdat ook je inleg uit dit bedrag betaald wordt.
Een rekenvoorbeeld: als er 500 vakmensen meedoen aan AOV Bouw (de 2-jaars variant), betalen ze elk €4,30 per zieke per maand. In totaal krijgt de zieke dan 500 x €4,30 = €2150, dat is €2000 schenking, en €150 om zijn eigen inleg te betalen (dit geld gaat gelijk weer in de pot).

Je inleg blijft van jou
Volgens cijfers van het CBS was er in 2018 1,5% ziekteverzuim bij bouwbedrijven met 1-10 werknemers. Als we uitgaan van 1,5% zieken, dan betekent dat dat 7,5 van de 500 deelnemers aan AOV Bouw ziek worden.
Elke zieke kost €4,30, voor 7,5 zieken betalen de andere deelnemers dan maandelijks €32,25 aan schenkingen (7,5 x €4,30). Dat betekent dat er van de €150 aan maandelijkse inleg steeds €117,75 overblijft. Aan het einde van het jaar hebben de deelnemers elk €1413 gespaard.

Geen schenkingsbelasting
Over een schenking moet je gewoonlijk schenkingsbelasting betalen, zodra het bedrag hoger dan €2.173 is. Dit geldt voor een schenking van één persoon aan een ander persoon. Omdat je bij AOV Bouw eigenlijk honderden kleine schenkingen krijgt, hoef je hierover geen schenkingsbelasting te betalen.
Spaarpot
Het geld dat door de deelnemers gespaard wordt, wordt door Zelfstandigen Bouw beheerd. Dit gaat via een zogenoemde ‘derdengeldrekening’, dat is een rekening die eigendom is van de deelnemers. Stel je voor dat Zelfstandigen Bouw wordt overgenomen of failliet gaat, dan kunnen alleen de deelnemers zelf aanspraak maken op het geld.
Deelnemers kunnen op elk moment hun spaarsaldo opvragen bij Zelfstandigen Bouw. Wanneer een deelnemer besluit te stoppen met AOV Bouw, krijgt hij zijn saldo uitgekeerd.
Administratiekosten
Per maand betalen deelnemers naast de €150 of €350 inleg ook €25 administratiekosten. Dit bedrag wordt betaald om de administratie te regelen, maar ook om de arbo-artsen te betalen die de ziektegevallen beoordelen.
35 Reacties op AOV Bouw: wat gebeurt er met je inleg?