Een geschil over je werk is onenigheid tussen jou en de opdrachtgever. Dit kan gaan over bijvoorbeeld kwaliteit van geleverd werk, de gebruikte materialen of de hoogte van de uiteindelijke factuur. Ben je in een geschil beland? Respecteer de zorgen van je opdrachtgever. Neem zijn zorgen serieus en draag een alternatief aan. Vraag desnoods een collega zzp’er om met je mee te kijken.
Een geschil voorkomen is natuurlijk altijd beter. En dat begint met het maken van duidelijke afspraken die je vastlegt in een opdrachtovereenkomst. Jij kunt een goed beeld hebben bij het te bereiken eindresultaat, maar de beleving van je opdrachtgever kan heel anders zijn.
Zelfstandigen Bouw beschikt over onafhankelijke experts die de kwaliteit van je werk kunnen toetsen. Bij onze Rechtsbijstand Compleet zijn de kosten van deze experts meestal inbegrepen. Dit is afhankelijk van de hoogte van het bedrag waarover het geschil gaat.
Wat toetst een onafhankelijke expert?
Wees op de hoogte van de geldende normen binnen jouw vakgebied. Lever kwalitatief goed werk af. Heb je niet de juiste kennis of materialen tot je beschikking om een klus te klaren? Begin er dan niet aan of huur iemand anders in. Overleg regelmatig met je opdrachtgever om te zien of hij nog steeds tevreden is en betrek hem in het maken van beslissingen. Communicatie is hier het toverwoord.
Zelfstandigen Bouw biedt juridische hulp bij al deze problemen. Zelfs Incassoservice is inbegrepen. Dat scheelt jou een hoop zorgen en tijd. Al voor € 240 per jaar maak je gebruik van onze rechtsbijstand. Meer weten? Lees verder op de website of download onze flyer met alle informatie.
Lees verder over Rechtbijstand Compleet
Download de flyer over Rechtsbijstand Compleet
Je afspraken kom je na, dat is simpel. Maar hoe zorg je ervoor dat de andere partij zijn (mondelinge) afspraken ook nakomt? En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken als je ze zou moeten bewijzen Om gedoe te voorkomen is het advies: “Zet het in een opdrachtovereenkomst en laat ervoor tekenen!”
Als zelfstandig ondernemer mag je zelf je betaaltermijn bepalen mits je dit duidelijk afspreekt met je opdrachtgever. Spreek je contractueel niets af over een betalingstermijn? Dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. 30 dagen is dus de wettelijke betalingstermijn.
Natuurlijk geef je je klanten waar voor hun geld. Maar niemand is perfect. Dus is het mogelijk dat zo’n klant na oplevering stuit op gebreken. In zo’n geval kan die klant terugvallen op bouwgarantie. Hoe werkt dat precies?