Afspraken: Zet ze op papier en voorkom onenigheid achteraf

Je afspraken kom je na, dat is simpel. Maar hoe zorg je ervoor dat de andere partij zijn (mondelinge) afspraken ook nakomt? En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken als je ze zou moeten bewijzen Om gedoe te voorkomen is het advies: “Zet het in een opdrachtovereenkomst en laat ervoor tekenen!”

Een opdrachtovereenkomst sluit je wederzijds, beide partijen zetten hun handtekening eronder. Dit kan zijn met een opdrachtgever, leverancier of aannemer waar je werkzaamheden voor verricht.

Wat voor afspraken zet je in een opdrachtovereenkomst als zelfstandig ondernemer in de bouw?

Een afspraak is een belofte en belofte maakt schuld. Voorkom dus dat je iets belooft wat je niet na kunt komen. Dit kan uiteenlopen van:

“Ik ben er morgen rond negen uur.”
Tot
“Eind volgende week is de klus wel klaar.”

Of je er morgen om half negen of negen uur bent is misschien niet zo relevant, maar een uitspraak over de oplevering van je werk is wel erg belangrijk. Reden genoeg om deze dus zwart op wit vast te leggen in een opdrachtovereenkomst.

Voorbeelden van afspraken waarvoor het raadzaam is deze op papier te zetten:

  • Meerwerk en extra kosten die je tegenkomt bij onvoorziene omstandigheden;
  • Oplevering van je werk en eventuele garanties. Lees hierover meer op de pagina oplevering bouw;
  • De duur van je werkzaamheden en op welke momenten je aanwezig bent;
  • De levering van materialen (afspraken met je leverancier);
  • De betaling van je factuur;
  • Tussentijdse oplevering.

Vooraf liever dan achteraf

Om te voorkomen dat je de hele dag met een boekje rondloopt om afspraken vast te leggen als je ze tegenkomt, start je iedere klus met een opdrachtovereenkomst of contract.

Hier kun je zaken in vastleggen waarvan je al zeker weet dat je ze tegen gaat komen. Waaronder oplevering, materiaalkeuze, betalingstermijn etc. Je kunt de overeenkomst zo uitgebreid maken als je zelf wilt, maar de volgende zaken moeten er minimaal in staan:

  • Duur van de overeenkomst;
  • Opzegtermijn;
  • Tarief;
  • Levering (tijd en voorwaarden);
  • Gevolgen als één van beide partijen zijn afspraken niet nakomt;
  • Betalingstermijn en incassotermijn. Lees hierover meer op onze pagina verjaring factuur;
  • Bouwgarantie;
  • Onderhoudsverplichtingen.

Overhandig bij jouw ZZP overeenkomst ook een kopie van je algemene voorwaarden bouw, dan zijn die ook meteen getekend voor akkoord.

Kom je gaandeweg zaken tegen die niet in de opdrachtovereenkomst zijn opgenomen? Trek dan alsnog dat boekje tevoorschijn en leg de nieuwe situatie vast.

Alles draait om bewijs

Een man een man, een woord een woord. Helaas is deze uitspraak niet altijd meer van toepassing. En juist daarom is het zo belangrijk een afspraak te verzegelen met een handtekening van beide partijen.

Hoewel je er niet vanuit gaat kan het altijd gebeuren dat een opdrachtgever, leverancier of aannemer zijn afspraken niet nakomt. Met een getekende opdrachtovereenkomst kun je altijd bewijzen dat de afspraak is gemaakt en dat jullie er op dat moment beide mee akkoord zijn gegaan.

Komt er ooit een moment dat je bijvoorbeeld een incassotraject start of voor de rechter staat met een geschil? Met een getekende overeenkomst kun je altijd bewijzen dat de afspraak bestaat én rechtsgeldig is.


Rechtsbijstand Compleet

Met onze expertise in de bouwbranche ondersteunen wij al 25 jaar zelfstandig ondernemers in de bouw bij juridische problemen. Zo nodig tot in de rechtbank. Als geen ander weten wij waar jij tegenaan kunt lopen. Door onze expertise in de bouw kunnen wij snel en efficiënt opkomen voor jouw belangen. Het kost je slechts € 240 per jaar (excl. btw).


Lees verder over Rechtsbijstand Compleet



© 2023 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden